Reprezintă viziunea lui Ludwig Wittgenstein asupra limbajului o provocare la adresa proiectelor filosofice contemporane de analiză semantică a limbajului?

Gorgias din Leontinoi […] enunță trei propoziții de bază care se înlănțuie: una, care este totodată și prima teză, anume despre faptul că nimic nu există; a doua, teza conform căreia dacă totuși [ceva] există, nu poate fi reprezentat de om; a treia teză e cea conform căreia dacă [acel ceva] ar fi reprezentat, nu poate fi comunicat și nici explicat altora.

(Sextus Empiricus, Adv. math., VII, 65)

 

Introducere [1]

 

 

1. Studiul filosofic al limbajului natural pare a fi vital din punct de vedere filosofic. În sprijinul acestei afirmații s-ar putea aduce următorul argument[2]:

(i) întrebările filosofice trebuie să fie exprimate într-un limbaj natural și nu artificial - adică într-un limbaj care să nu fie creat prin stipularea unui vocabular, unui set de reguli și definiții convenționale etc.

(ii) pentru a exprima o problemă filosofică autentică, o întrebare (o propoziție interogativă) trebuie să aibă sens;

(iii) pentru a determina dacă o problemă filosofică are sens sau este lipsită de sens trebuie să examinăm anumite proprietăți ale propoziției prin care aceasta este exprimată;

(iv) competența lingvistică obișnuită nu este suficientă pentru a distinge o propoziție cu sens de o propoziție lipsită de sens;

prin urmare:

(v) înainte de a ne pune probleme filosofice ar trebui să putem stabili dacă acestea au sau nu sens, iar pentru aceasta ar trebui să cercetăm limbajul natural[3];

Cu privire la acest argument pot fi făcute câteva observații. În primul rând, există diferite alte motive pentru care s-ar putea considera că studiul limbajului este, în genere vorbind, o activitate importantă și fructuoasă. Argumentul de mai sus este menit să arate că studiul limbajului în vederea precizării unor criterii ale sensului constituie o condiție necesară pentru orice întreprindere filosofică. În plus, se sugerează că această activitate preliminară este, la rândul ei, una specific filosofică[4]. Acest lucru revine la a spune că, pentru orice propoziție p (despre care se pretinde că exprimă o problemă filosofică), întrebarea

(q) "Are p sens?"

are la rândul ei sens, fiind o întrebare filosofică autentică. În acest punct s-ar putea spune că argumentul este circular, fiindcă pentru a-i accepta concluzia trebuie să asumăm deja că (q) are sens. Să observăm însă că a asuma că (q) are sens înseamnă a asuma că are sens să ne punem întrebări privitoare la sensul propozițiilor din limbaj. Cu alte cuvinte, ceea ce presupunem este că e în principiu posibil să ne punem întrebări privitoare la sensul ori lipsa de sens a propozițiilor. Alternativa la aceasta este negăm posibilitatea de a distinge între sens și nonsens, iar această poziție (scepticism radical cu privire la posibilitatea sensului) este una care, pur și simplu, "scurtcircuitează" comunicarea (în momentul în care începem să vorbim, având intenții de comunicare, presupunem automat că se poate distinge între sens și nonsens)[5].

Acum, respingerea scepticismului radical cu privire la înțeles nu duce decât la concluzia că o întrebare de tip (q) are sens. Argumentul nostru, în măsura în care este corect, conduce la concluzia că este important pentru orice om cu preocupări filosofice să își pună întrebări de tipul (q), ceea ce nu exclude însă posibilitatea ca întrebările de tip (q) să nu fie filosofice. Pentru a se afirma, în plus, că doar printr-o investigație specific filosofică s-ar putea răspunde la o întrebare de tip (q), ar fi nevoie de argumente suplimentare[6]. Să observăm însă că, independent de faptul că ar putea fi oferite astfel de argumente suplimentare acceptabile sau nu, independent, cu alte cuvinte, de specificul investigației prin intermediul căreia se caută un răspuns la întrebările de tip (q), filosoful (sau omul cu preocupări filosofice) trebuie să fie interesat de rezultatele investigației. Mai mult, el trebuie să dispună de rezultatele unei astfel de investigații înainte de a se ocupa de problemele sale filosofice (probleme cum ar fi, pentru exemplul nostru, problema exprimată prin propoziția p).

A doua observație este că oricine acordă atenție peisajului filosofic contemporan poate constata că, în ciuda aparenței constrângătoare a concluziei argumentului de mai sus, nu orice om cu preocupări filosofice este interesat de studiul limbajului. Acest lucru poate însemna fie că se consideră că argumentul este corect, dar o cercetare de tipul celei ce se impune prin concluzia sa a fost deja întreprinsă cu succes, fie că argumentul cu pricina este ignorat, fie că se consideră că argumentul este incorect. Este însă greu de crezut că o persoană cu o instrucție filosofică temeinică ar putea susține în prezent că deține (și aplică cu succes) o metodă necontroversată de determinare a lipsei de sens a unei propoziții[7]. Ceea ce pare mai plauzibil este că unele dintre premisele argumentului de mai sus sunt fie ignorate, fie respinse pe baza unor contraargumente. Să discutăm puțin în continuare această sugestie.

O serie de filosofi contemporani nu lasă impresia că ar fi fost afectați de cotitura lingvistică din filosofia ultimului secol. Ei par să ignore (iv). Cu alte cuvinte, dacă ar fi chestionați, ei vor răspunde că intuițiile lor lingvistice le sunt suficiente pentru a se asigura că problemele filosofice care îi preocupă au sens[8]. Eventual, ei vor respinge ca neconcludente toate exemplele de cazuri în care lipsa unor precauții lingvistice preliminare pare să fi condus la formularea unor false probleme filosofice. Acest lucru poate fi realizat tocmai datorită faptului că nu există o metodă necontroversată de determinare a lipsei de sens, metodă care să fi fost aplicată pentru a se ajunge la concluzia că respectivele întrebări nu exprimă probleme autentice. Cei care negă că ar fi existat situații în care lipsa precauțiilor lingvistice a condus la apariția unor false probleme filosofice ar putea adăuga că dacă oponenții lor renunță la pretenția că teoriile pe baza cărora au catalogat respectivele probleme drept lipsite de sens, atunci nu le rămâne decât să accepte că se bazează tot pe intuițiile lor lingvistice, doar că aceștia au intuiții diferite de ale lor. În acest punct s-ar putea spune însă că chiar faptul că punerea la lucru a intuițiilor și competențelor lingvistice comune poate conduce la concluzii diferite este suficient pentru a conchide că intuițiile și competențele lingvistice comune nu sunt suficiente pentru a distinge între propoziții cu sens și propoziții lipsite de sens. La aceasta s-ar putea, bineînțeles, răspunde că diferențele apar doar în situațiile în care exercitarea normală a competențelor lingvistice obișnuite este împiedicată tocmai de formularea unor condiții "teoretice" ale sensului și lipsei de sens. Cu siguranță, în acest punct apărătorii tezei (iv) ar putea apela la exemple prin care să se arate că chiar și în lipsa vreunei teorii asupra sensului, prin simpla exercitare a competențelor lingvistice obișnuite, consensul asupra sensului sau lipsei de sens a anumitor propoziții nu poate fi întrunit[9]. Acest lucru ar trebui să fie, în principiu, suficient pentru a respinge orice atac al tezei (iv).

Unii autori contemporani par să aibă o atitudine diferită. Îi am în vedere pe cei care aderă la sloganul: "temele filosofiei limbajului reprezintă un capitol al filosofiei minții"[10]. Aceștia ar propune, probabil, anumite reformulări ale premisei (iii) din care expresia "proprietăți ale propoziției" să fie eliminată, sau ar adăuga o teză suplimentară de genul:

(iii)' Determinarea proprietăților lingvistice relevante pentru sensul ori lipsa de sens a propozițiilor ce exprimă presupuse probleme filosofice se realizează pe baza cercetării minții (/cogniției) omenești.

Ce anume se spune de fapt prin (iii)'? Dacă ceea ce se spune este că există o corespondență între sensul ori lipsa de sens a unei propoziții și o anumită caracteristică a unor activități mentale (vorbind, deocamdată, într-un mod extrem de vag) care însoțesc formularea acesteia de către un subiect oarecare, atunci este evident că pentru stabilirea acestei corespondențe va fi nevoie și de o teorie lingvistică a sensului. Ceea ce s-ar putea spune pentru a contesta necesitatea de a stabili anumite criterii teoretice pentru sens și lipsa de sens ar fi că respectiva corespondență se realizează folosind intuițiile noastre lingvistice obișnuite[11]. Aceasta revine, în fond, la a respinge (iv).

O altă strategie de evitare a premisei (iii) ar putea fi inițiată afirmând că, chiar dacă anumite proprietăți ale propoziției care exprimă o întrebare filosofică sunt cele care fac ca întrebarea să aibă sens, nu este obligatoriu ca criteriile în funcție de care să ne ghidăm atunci când stabilim dacă avem sau nu de a face cu o problemă cu sens să depindă de aceste proprietăți. Am putea, de pildă, proceda în felul următor. Fără a avea o teorie a sensului pentru limbajul natural, vom începe prin a presupune că problemele științifice au sens. Ca urmare, am putea formula, pentru problemele filosofice, următorul criteriu: dacă problema respectivă poate fi naturalizată (cu alte cuvinte, dacă poate fi reformulată ca problemă științifică) atunci este o problemă cu sens. În caz contrar, vom respinge problema respectivă ca lipsită de sens.

Să observăm că această strategie nu este, în fond, diferită de cea anterioară. Într-adevăr, oricare ar fi criteriile după care stabilim că problema are sens, atunci când le alegem ne bazăm pe intuițiile noastre lingvistice obișnuite[12], respingând automat și (iv). Am văzut însă mai devreme că încercările de a respinge (iv) sunt problematice[13].

Este greu de văzut cum ar putea cineva respinge (ii). Aceasta ar reveni la a susține că anumite probleme filosofice autentice nu pot fi exprimate rostind ceva cu sens. Cel mult, s-ar putea afirma că anumite formulări care exprimă probleme filosofice autentice ar putea fi în principiu de neînțeles pentru altcineva care nu are o anumită familiarizare cu problemele respective. Această "familiarizare" însă, ar trebui să se susțină, nu se poate realiza prin intermediul limbajului (dacă s-ar putea, ar însemna că există formulări cu sens care să redea adecvat problemele respective). Este greu de văzut însă cum s-ar putea căuta răspunsuri la aceste probleme, cum s-ar putea argumenta în favoarea unui răspuns mai degrabă decât în favoarea altuia (în lipsa unui criteriu de identificare a problemei, susținătorii a două răspunsuri diferite s-ar putea acuza reciproc la nesfârșit că tratează probleme diferite sau că nu au înțeles în ce constă problema) etc. Este greu de văzut, cu alte cuvinte, cum ar putea o întreprindere rațională să vizeze ceva incomunicabil.

În fine, (i) ar putea să nu pară deloc evidentă. Putem în mod obișnuit să facem apel la limbaje formale (sau artificiale) atunci când investigăm anumite chestiuni filosofice. Dar trebuie să distingem între formularea întrebării și diferitele propoziții pe care la formulăm atunci când încercăm să investigăm problema exprimată de întrebare. Pentru a respinge (i) cineva ar trebui să spună că, în anumite cazuri, putem exprima o problemă filosofică formulând o propoziție în întregime într-un limbaj artificial. Să presupunem că p ar fi o astfel de propoziție interogativă[14]. Să presupunem, de asemenea, că regulile semantice stipulate convențional ale limbajului respectiv ne permit să răspundem afirmativ la o întrebare de tip (q). Cum am răspunde, pentru această propoziție, la o întrebare de tip (q')[15]? Pentru a răspunde afirmativ ar trebui să presupunem că pot exista probleme filosofice care nu pot fi formulate corect în limbajul natural, cu alte cuvinte, că nici un om care nu a deprins limbajul artificial cu pricina nu și le-ar pune[16]. Este totuși dificil pentru un filosof să accepte că se ocupă de probleme care nu prezintă interes pentru toți oamenii. Dacă el nu reușește să ofere un motiv pentru care toți oamenii ar trebui să învețe respectivul limbaj artificial, atunci el nu poate să susțină despre problemele de felul problemei exprimate prin p că toți oamenii ar trebui să și le pună. Să presupunem însă că am accepta că unele probleme filosofice sunt de acest fel: sunt formulate în întregime într-un limbaj construit prin stipularea unui vocabular, a unor definiții și reguli (inclusiv reguli semantice pe baza cărora putem răspunde, în interiorul limbajului respectiv, la întrebări de tip (q)), sunt întrebări filosofice autentice dar nu toți oamenii au de ce să se preocupe de ele. Aceste probleme ar forma o clasă aparte, cu privire la care argumentul nostru nu ar fi eficient. Este însă greu de crezut că un filosof (ori o persoană cu preocupări filosofice) ar susține că toate problemele filosofice se află în această clasă de probleme. El ar fi silit, în acest caz, să admită că problemele filosofice nu exprimă preocupări "reale" ale oamenilor, ci sunt, în întregime, "fabricate" de filosofi[17].

A treia și ultima observație privește felul în care ar putea fi înțeleasă concluzia argumentului, dacă acesta este acceptat ca atare[18]. Ce formă ar putea avea încercarea de a trasa o graniță între propoziții cu sens și propoziții fără sens? În varianta cea mai profitabilă și mai intuitivă, această încercare, dacă ar fi încununată de succes, ar avea drept rezultat o teorie a limbajului în cadrul căreia să fie specificate anumite reguli semantice astfel încât, pentru orice propoziție, să putem cerceta cu ușurință dacă în formularea ei regulile respective au fost sau nu respectate, văzând astfel dacă propoziția are sens sau este lipsită de sens. Prin urmare, o astfel de teorie ne-ar putea furniza criteriile pe baza cărora să determinăm, pentru orice problemă filosofică, dacă aceasta are sau nu sens. Odată construită teoria, am putea aplica criteriile respective pentru orice propoziție, deci pentru formularea oricărei probleme. Am ști cum să răspundem la întrebările de tip (q) și am putea, în cazul unui răspuns afirmativ, să trecem imediat la cercetarea problemei respective. Făcând acest lucru am avea asigurarea că nu se va întâmpla ca la un moment ulterior să iasă la iveală că întreprinderea noastră este sortită în principiu eșecului pentru că am pornit de la o problemă care doar în aparență părea să aibă sens, dar în fapt era lipsită de sens. Diferite proiecte filosofice ale unei semantici pentru limbajul natural (proiecte aflate în prezent în competiție), în măsura în care vizează să producă teorii care să conțină, în principiu, toate regulile semantice pe baza cărora putem distinge între exprimări cu sens și exprimări lipsite de sens, pot fi subsumate perspectivei schițate aici. Dacă se ține cont de argumentul prezentat la început, reiese că aceste proiecte au un statut privilegiat, valoarea tuturor celorlalte întreprinderi filosofice depinzând de rezultatele proiectului care va câștiga această competiție intelectuală. Cei care își dedică toate eforturile acestor din urmă întreprinderi își asumă, după cum s-ar părea, riscul ca aceste eforturi să se dovedească a fi complet gratuite[19].

2. În literatura filosofică din ultimul secol a fost formulat însă și punctul de vedere potrivit căruia un astfel de proiect filosofic al unei teorii semantice a limbajului natural este în principiu imposibil de înfăptuit. Autorul care a susținut acest punct de vedere și l-a apărat în modul cel mai consecvent este Ludwig Wittgenstein (în a doua perioadă a vieții sale). Aceasta este teza pe care o am în vedere atunci când vorbesc despre "provocarea adusă proiectelor filosofice contemporane de analiză semantică a limbajului". Ceea ce îmi propun în această lucrare este să prezint acest punct de vedere și să evaluez critic felul în care este apărat de către Ludwig Wittgenstein în scrierile sale târzii. Pe lângă aceasta, Wittgenstein a susținut, pe parcursul întregii vieți (dar în virtutea unor raportări diferite la limbaj), că toate întrebările filosofice sunt lipsite de sens. În prima perioadă a vieții sale această afirmație se sprijină pe construcția unui tip special de teorie semantică a limbajului natural[20]. Potrivit viziunii din Tractatus, nici una dintre formulările vreunei probleme filosofice nu satisface cerințele pe care le satisfac propozițiile cu sens. Este mai greu de văzut cum se susține afirmația că toate problemele filosofice sunt lipsite de sens în scrierile din a doua perioadă a vieții lui Wittgenstein, în lipsa pretenției de a oferi o teorie sistematică a limbajului natural (sau chiar, cum s-ar mai putea spune, în ciuda afirmației că o astfel de teorie nu poate fi, în principiu, construită). În lucrarea de față nu îmi propun însă să prezint și să evaluez critic această afirmație și argumentele lui Wittgenstein în favoarea ei. Motivul este ușor de intuit. Întrucât această din urmă afirmație se sprijină pe viziunea lui Wittgenstein cu privire la limbaj iar unele componente ale acestei viziuni vor fi cercetate aici, este prematur să fie luată în discuție poziția metafilosofică a lui Wittgenstein atâta timp cât este posibil ca rezultatul prezentei investigații să fie unul nefavorabil pentru viziunea sa cu privire la limbaj.

Se impune aici o observație preliminară. Relevanța cercetării ce urmează a fi întreprinsă este dată de argumentul prezentat la începutul acestei secțiuni. Se poate arăta cu ușurință, după cum cred, că poziția filosofică din scrierile târzii ale lui Wittgenstein este compatibilă cu argumentul respectiv, dacă ținem cont de următorul lucru. Atunci când Wittgenstein vorbește despre filosofie, o face în două feluri diferite. Pe de o parte vorbește despre tradiția filosofică anterioară, raportându-se critic la ea[21]. Voi numi această folosire pe care el o dă cuvântului "filosofie" o folosire în sens tradițional. Ceea ce este descris e felul în care filosofia e văzută (și întreprinsă) de autorii care îl preced. Pe de altă parte el vorbește despre filosofie într-un sens diferit – cum este sau cum ar trebui să fie filosofia[22]. În toate cazurile de al doilea tip, voi spune că avem o folosire în sens revizuit a cuvântului "filosofie"[23]. Ținând cont de această distincție vom spune că în cadrul argumentului prezentat aici, atunci când se vorbește despre probleme filosofice, cuvântul filosofie este folosit în sensul tradițional. Ceea ce este important este ca poziția lui Wittgenstein să nu fie în dezacord cu argumentul respectiv înțeles în acest sens[24], așa că ne vor interesa doar acele afirmații ale lui Wittgenstein în cadrul cărora cuvântul filosofie este folosit în sensul tradițional.

Prima teză a argumentului[25] pare a fi acceptabilă atât din punctul de vedere al lui Wittgenstein din Tractatus[26] (Wittgenstein1, pentru concizie), cât și din cel al lui Wittgenstein de mai târziu[27] (Wittgenstein2). Aceasta este completată și de atitudinea negativă a lui Wittgenstein față de ideea că o variantă îmbunătățită a limbajului natural, un limbaj ideal, ne-ar putea servi la a formula mai bine problemele noastre filosofice[28].

A doua teză a argumentului, după cum s-a spus mai înainte, este un truism. E greu de imaginat că o persoană cu preocupări filosofice, cu atât mai puțin Wittgenstein, ar respinge-o (acuza că problemele filosofice nu au sens, într-un asemenea caz, și-ar pierde relevanța).

În formularea dată mai sus, e ușor de văzut că Wittgenstein acceptă (iii)[29]. Diferența între poziția adoptată de Wittgenstein1 și cea adoptată de Wittgenstein2 este că pentru Wittgenstein1 proprietățile lingvistice de care depinde sensul ori lipsa de sens a unei propoziții pot fi puse în evidență prin folosirea unui sistem complet de reguli semantice, în timp ce pentru Wittgenstein2 acest lucru nu este posibil.

Nu la fel de ușor este de văzut că Wittgenstein ar accepta (iv). Într-adevăr, Wittgenstein2 pare să spună adesea că problemele filosofice apar atunci când părăsim limbajul obișnuit (cu alte cuvinte, cum s-ar putea înțelege, atunci când renunțăm să ne folosim intuițiile lingvistice curente). De asemenea, respingerea de către Wittgenstein2 a posibilității unei teorii semantice a limbajului natural (în sensul vizat aici) contribuie la formarea impresiei că Wittgenstein ar respinge și (iv). Ar fi suficient însă să luăm în considerare distincția sa între gramatica aparentă a unei expresii și gramatica de adâncime[30] a acesteia, pentru vedea că și pentru Wittgenstein2 intuițiile lingvistice curente (ori abilitățile lingvistice naturale) nu sunt suficiente pentru evitarea capcanelor pe care ni le întinde limbajul[31].

Mai am de făcut o ultimă observație. Numeroși filosofi contemporani se raportează la scrierile târzii ale lui Ludwig Wittgenstein în felul următor. Nu există, consideră ei, argumente demne de a fi luate în seamă în textele respective[32]. Poziția sa filosofică exclude posibilitatea unei discuții raționale, cu argumente ș. a. m. d. Anumite teze ale sale au contribuit la formularea acuzelor de relativism cultural și cognitiv la adresa sa. Această raportare a condus la o anumită ignorare a poziției filosofice a lui Wittgenstein în dezbaterile actuale. Unii autori ar considera, deja, că interesul pentru această poziție nu poate fi decât unul istoric.

Cu siguranță, maniera în care Wittgenstein2 își susține punctele de vedere poate înșela așteptările celor care sunt sensibili la un anumit tip de discurs argumentativ. Ei vor fi respinși de stilul aforistic, uneori oracular al lui Wittgenstein1, precum și de metaforele lui Wittgenstein2. De asemenea, nu poate fi ignorat faptul că o parte a activității filosofice wittgensteineene este "terapeutică" și nu argumentativă[33]. Cred însă că există argumente puternice, unele din ele având chiar un caracter constrângător, în sprijinul poziției susținute de Wittgenstein2 [34]. Dificultatea de a le identifica ține în parte și de faptul că poziția sa filosofică a început să fie mai bine înțeleasă relativ recent[35]. Rezistența față de teza imposibilității unei teorii semantice pentru limbajului natural este explicabilă[36]. Numeroși filosofi sunt implicați în proiecte ce vizează ca rezultat o asemenea teorie semantică. Ignorarea unei poziții critice, însă, nu reprezintă atitudinea intelectuală cea mai potrivită. Cel puțin nu în acest caz, în care ea nu poate fi justificată prin afirmația că oponentul pur și simplu respinge dialogul și schimbul de argumente. Ceea ce îmi propun aici este să identific, să prezint și să evaluez critic argumentele ce pot fi aduse în sprijinul tezei pe care am numit-o "provocarea wittgensteineeană la adresa proiectelor filosofice contemporane de analiză semantică a limbajului". Teza nu este una de exegeză filosofică. Tot ceea ce mă interesează este ca pe parcursul ei punctul de vedere exprimat de Wittgenstein să nu fie prezentat într-un fel care să-l expună criticilor mai ușor decât ar fi fost într-o interpretare de circulație[37]. În majoritatea cazurilor controversate, linia de interpretare la care ader este cea inițiată de către P. M. S. Hacker și Gordon P. Baker [1980, 1985, 1990, 1996] și continuată de Hans-Johan Glock [1989, 1996].

3. Rezum si închei aici aceste considerații introductive. O provocare mai generală adresată în secolul nostru filosofiei revine la a afirma că înainte de a trata orice problemă filosofică un gânditor ar trebui să fie preocupat de problema sensul și, ca atare, de limbaj. Față de acest context mai general, poziția lui Ludwig Wittgenstein prezintă o importanță deosebită datorită a două idei. Prima este că, potrivit lui Wittgenstein2 o teorie semantică generală, completă și sistematică a limbajului natural este în principiu imposibilă. A doua idee, sprijinită pe felul în care putem vedea, potrivit lui Wittgenstein, limbajul natural (chiar în lipsa vreunei teorii) este că toate problemele filosofice sunt lipsite de sens. În această lucrare intenționez să mă ocup doar de prima idee - să cercetez pe ce anume se sprijină aceasta și să evaluez dacă ea se susține sau nu.

Voi proceda în felul următor. Prima parte a lucrării va conține o succintă prezentare a proiectului lui Wittgenstein din Tractatus logico-philosophicus ca exemplu paradigmatic de încercare de construcție a unei teorii[38] semantice pentru limbaj. O serie de afirmații și argumente din scrierile târzii ale lui Wittgenstein vor putea fi mai bine înțelese pe fundalul tezelor și presupozițiilor din Tractatus pe care le critică. În plus, identificarea presupozițiilor comune atât Tractatus-ului cât și unor proiecte actuale din filosofia limbajului ar putea ușura identificarea, în peisajul filosofic contemporan, a țintelor criticii lui Wittgenstein2. Restul lucrării va fi dedicat prezentării și evaluării critice a anumitor teze și argumente[39] îndreptate împotriva proiectului din Tractatus. În funcție de ceea ce pare să constituie ținta criticilor respective, tezele formulate și argumentele prin care sunt susținute vor fi tratate în cadrul unor secțiuni distincte, ale căror teme pot fi schițate după cum urmează:

(1) atacul la adresa distincției dintre elemente absolut simple și elemente complexe ale limbajului (și realității);

(2) punerea în discuție a distincției dintre enunțuri (analitice) adevărate în virtutea formei lor logice[40] și enunțuri (analitice) adevărate în virtutea faptului că exprimă reguli semantice ale limbajului;

(3) respingerea ideii că limbajul poate fi analizat independent de alte activități omenești;

(4) respingerea distincției dintre o regulă (semantică) și aplicarea regulii;

(5) respingerea ideii că în cadrul limbajului natural ar exista o ierarhie asemănătoare ierarhiei claselor (limbaj obiect, metalimbaj, meta-metalimbaj etc.)

Fiecare temă are o anumită miză. Este vorba, în esență, de punerea în discuție a anumitor presupoziții împărtășite de susținătorii unor proiecte contemporane de analiză semantică a limbajului natural. De pildă, pentru (1), un efect radical al criticii wittgensteineene (în cazul în care aceasta este justificată) e că nu mai avem dreptul să presupunem că putem distinge chiar și între cuvinte și propoziții, independent de contextele în care apar diferitele formulări lingvistice. La (2), concluzia importantă avută în vedere ar fi că nici regulile logice, nici regulile semantice nu ne oferă criterii stabile și universale pentru a distinge între sens și lipsa de sens. (3) pune în discuție asumpția că activitățile lingvistice ar putea fi separate de alte activități omenești (extralingvistice) – asumpție ce pare a fi deosebit de importantă pentru orice proiect de analiză a limbajului. Discuția de la (4) vizează chiar posibilitatea de a extrage din multitudinea utilizărilor lingvistice ale diferitelor elemente componente ale limbajului un set complet de reguli semantice. În fine, (5) ridică problema formulării unei teorii despre limbaj într-un metalimbaj care să cuprindă, pe lângă traducerile propozițiilor din limbajul obiect, termeni semantici precum "sens", "adevăr", "nume", "propoziție" ș.a.m.d.

Acceptarea unor concluzii ale argumentelor wittgensteineene ar urma să ne furnizeze anumite criterii pentru a selecta între diferitele proiecte contemporane de analiză a limbajului. Proiectele angajate față de presupoziții cu totul îndoielnice potrivit concluziilor argumentelor wittgensteineene vor fi respinse. Chiar dacă unul sau altul dintre proiectele existente satisface anumite criterii, un rezultat posibil al cercetării noastre ar putea fi chiar că nici unul dintre proiecte nu satisface toate criteriile. Poate este important să ne amintim acum că, potrivit argumentului prezentat la începutul acestei secțiuni, un astfel de rezultat negativ ar lăsa închisă calea către toate celelalte întrebări filosofice.




NOTE

[1] Pentru comentarii, discuții critice și sugestii ce mi-au fost de folos în scrierea acestei secțiuni le sunt îndatorat profesorilor Mircea Flonta (Univ. București), Gordon Baker (St. John's College, Oxford), Bill Child (University College, Oxford) și Stephen Mulhall (New College, Oxford). Prima variantă a proiectului de aici a fost prezentată în: Gheorghe Ștefanov, Wittgenstein's Challenge to the Contemporary Philosophy, publicat în Preproceedings of the 20th International Wittgenstein Symposium, Kirchberg, August, 1997, vol. 2.

[2] În ciuda aparențelor, cuvinte precum "propoziție", "sens", "limbaj", "regulă" etc. sunt folosite aici în același fel în care sunt folosite în vorbirea obișnuită. Ele nu trebuie considerate în calitate de termeni tehnici ai vocabularului unei semantici filosofice. În particular, "sens" și "înțeles" sunt folosite pe parcursul acestei secțiuni ca sinonime.

[3] Concluzia acestui argument pare să fie, în această formulare, destul de vagă. Mai departe vor fi aduse unele lămuriri.

[4] Sugestia vine din aceea că ar fi cel puțin curios ca o activitate ce are statutul de precondiție a oricărei întreprinderi filosofice să nu fie, la rândul său, subsumată filosofiei. Filosofia ar urma să se legitimeze, într-o astfel de situație, prin apel la o altă disciplină.

[5] Un argument asemănător celui prin care poate fi respins scepticismul radical cu privire la înțeles poate fi întâlnit la Aristotel (Metafizica, cartea Γ, cap. 4) în respingerea oponentului prezumptiv al principiului contradicției: negația principiului contradicției nu poate fi formulată cu sens fără a presupune deja principiul (altfel, oponentul ar trebui să spună că respinge și nu respinge în același timp principiul). Să mai observăm că nu toate problemele filosofice sunt într-o situație la fel de bună, în așa fel încât să putem spune că e imposibil să presupunem, pentru fiecare în parte, că nu ar avea sens (iar problema sensului problemelor filosofice să se rezolve în acest caz de la sine, fără să fie nevoie să apelăm la anumite criterii ale sensului, eventual la o teorie semantică a limbajului natural ș.a.m.d.)

[6] Trebuie să distingem o întrebare de tip (q) de o întrebare asemănătoare ca structură precum (q*) "Exprimă p o problemă filosofică autentică?". Un răspuns afirmativ la întrebarea (q*) presupune un răspuns afirmativ la întrebarea (q) și, de asemenea, un răspuns afirmativ la întrebarea (q') "Este p o întrebare care exprimă o problemă filosofică?". S-ar putea, probabil, argumenta mai ușor că o întrebare de tipul (q') și respectiv întrebarea corelată de tipul (q*) sunt întrebări specific filosofice (presupunând că s-a arătat deja că și (q'), și respectiv (q*) au sens). Mult mai greu, dacă nu imposibil, ar fi să se argumenteze pentru întrebările de tip (q) că sunt specific filosofice.

[7] Iau în considerare, deocamdată, situația cuiva care ar afirma că pe baza unei teorii complete și necontroversate a sensului poate determina dacă o propoziție interogativă (care exprimă o problemă filosofică) este sau nu lipsită de sens.

[8] La întrebarea: "De unde știi că are sens să te întrebi p?", aceștia ar răspunde, probabil: "Dar este evident pentru oricine cunoaște limba în care e formulată p că are sens să îți pui această întrebare.". În cazul în care p ar cuprinde termeni tehnici specifici vocabularului filosofic, s-ar spune, probabil, că orice persoană căreia i-ar fi explicați termenii respectivi ar recunoaște întrebarea drept o întrebare cu sens.

[9] Oponenții tezei (iv) ar putea probabil răspunde că chiar dacă pot fi formulate astfel de exemple, ele nu pun în evidență decât că există anumite cazuri speciale în care este mai dificil să te pronunți în privința sensului sau lipsei de sens a unei propoziții, dar acest lucru nu ne arată că nu ne putem baza pe intuițiile noastre lingvistice curente în majoritatea cazurilor. La aceasta s-ar putea răspunde că în lipsa unui criteriu prin care să fie distinse cazurile controversate de cazuri necontroversate, nimic nu exclude posibilitatea ca oricare caz pe care l-am socoti neproblematic să fie de fapt, în ciuda aparențelor, un caz problematic. S-ar putea discuta, de asemenea, dacă pentru formularea criteriului este esențială sau nu o teorie a sensului ș.a.m.d.

Un alt răspuns posibil ar fi următorul. Cerințele pe care ar trebui să le satisfacă exemplele avute în vedere sunt contradictorii. Pe de o parte, un asemenea exemplu ar trebui să pună în evidență un caz în care intuițiile noastre lingvistice obișnuite au eșuat. Pe de altă parte, ar trebui ca noi să putem observa acest eșec fără a face apel la criterii teoretice ale sensului. Cu alte cuvinte, ar trebui să ne folosim tot de intuiții lingvistice obișnuite. Dificultatea poate fi însă depășită. Este suficient, poate, să ne uităm, pur și simplu, la un exemplu. O propoziție precum "Este ora 5 pe soare" ar putea să ne dea impresia că are sens. La o examinare mai atentă, însă, vom observa că propoziția nu are nici un sens. Atunci când am considerat că propoziția are sens ne-am folosit intuițiile lingvistice comune într-un mod necritic, în timp ce atunci când observăm că am fost induși în eroare folosim aceleași intuiții într-un mod reflexiv, critic (exemplul este preluat după PI §350).

[10] Sau a unei variante naturalizate a acesteia - științele cogniției. În această formulare, teza a apărut într-o conferință a profesorului John R. Searle. Varianta în limba română mi-a fost inspirată de o afirmație a profesorului Mircea Dumitru.

[11] Ne-am putea închipui o cercetare empirică asemănătoare celei pe baza căreia a fost construit detectorul de minciuni. Pentru a realiza un "detector de sens" ar fi suficient, de pildă, să realizăm experimente comparative cu subiecți care, într-un caz rostesc sau gândesc ceva care, potrivit intuițiilor lor lingvistice obișnuite, are sens iar în alt caz ceva care, potrivit acelorași intuiții, nu are.

[12] Pentru exemplul de aici, nimic nu exclude posibilitatea ca noi să ne înșelăm atunci când considerăm, bazându-ne pe intuițiile noastre lingvistice curente, că anumite probleme științifice au sens.

[13] S-ar putea spune, în acest punct, că, în fond, chiar și atunci când investigația noastră privește limbajul (criteriile pe care dorim să le obținem sunt lingvistice) suntem într-o situație similară cu cea în care încercam să construim un "detector de sens" (vezi nota 9). Anume, recurgem tot la intuițiile noastre lingvistice pentru a verifica dacă aplicând criteriile teoretice obținute reușim într-adevăr să distingem între sens și nonsens. Cu alte cuvinte, indiferent de felul în care ne obținem criteriile - fie că ele privesc proprietăți ale propozițiilor noastre (proprietăți lingvistice), proprietăți, stări sau procese ale unui sistem cognitiv (sau mental), fie că ele pur și simplu stipulează o metodă prin a cărei aplicare (independent de prezența sau lipsa unor proprietăți specifice) să putem determina prezența ori lipsa sensului – atunci când validăm criteriile obținute nu facem altceva decât să socotim drept demne de încredere intuițiile noastre lingvistice obișnuite. Susținătorii tezei (iii) nu s-ar afla, prin urmare, într-o situație mai fericită decât oponenții acesteia. Această dificultate este în esență identică cu cea în care se află susținătorii tezei (iv), iar soluția ei este legată de posibilitatea formulării unor exemple precum cele discutate în nota 7 (al doilea paragraf). S-ar putea spune că în cadrul unei cercetări orientate către limbaj vom folosi critic, reflexiv, anumite intuiții lingvistice (iar acestea vor fi din ce în ce mai bine antrenate pe parcursul cercetării), în timp ce în celelalte cazuri lucrurile nu vor sta la fel.

[14] Iar aceasta înseamnă, în mod automat, să presupunem și că regulile limbajului artificial în care este formulată p permit existența propozițiilor interogative.

[15] Vezi nota 6.

[16] În cazul în care cineva și-ar pune o problemă exprimată printr-o propoziție care ar reprezenta o traducere imperfectă a propoziției p din exemplul de aici în limbajul natural, aceasta ar fi, pur și simplu, o altă problemă.

[17] O posibilă replică la acest argument ar putea fi că în cadrul său se asumă că nu ar putea fi construit un limbaj artificial în care să avem traduceri perfecte pentru propozițiile limbajului natural. E suficient însă să observăm că pentru a obține un astfel de limbaj ideal ar trebui să dispunem deja de o teorie semantică pentru limbajul natural (aceasta furnizându-ne regulile de traducere etc.). Cu alte cuvinte, această replică poate servi foarte bine drept o respingere a tezei (i), dar în cadrul ei este asumată o teză chiar mai tare decât (v).

[18] În continuare, nu mă adresez decât celor care aderă la argumentul prezentat la începutul textului. Modelul auditoriului pe care îl am în vedere ar putea fi întruchipat, de pildă, de un autor precum M. A. E. Dummett, care afirmă că: "[…] philosophy has, as its first if not its only task, the analysis of meaning, and because, the deeper such analysis goes, the more it is dependent upon a correct general account of meaning, a model for what the understanding of an expression consists in, the theory of meaning, which is the search for such a model, is the foundation of all philosophy […]" (M. A. E. Dummet, Frege: Philosophy of Language, Duckworth, Londra, 1973, p. 669)

[19] Este ușor de imaginat următoarea situație. Un autor care, pe parcursul unui timp îndelungat, prin eforturi intelectuale susținute, a încercat să investigheze, să dezbată critic și să ofere propriile soluții la problema (p) ar putea ajunge la un moment dat să se confrunte cu observația că, potrivit unor criterii semantice pe deplin acceptabile (chiar și din punctul său de vedere) și în ciuda aparențelor ce l-au indus inițial în eroare, problema (p) este lipsită de sens.

[20] Într-un sens care va fi lămurit pe parcursul acestei lucrări. Pentru Wittgenstein, în ciuda faptul că Tractatus-ul este o construcție sistematică, în cadrul căreia se oferă răspunsuri la o serie de întrebări importante (cum ar fi, de pildă, întrebarea: "Ce este o propoziție?"), lucrarea nu reprezintă o teorie a limbajului (v. T 6.54).

[21] Vezi, de pildă: T 4.003, BB (ed. rom.) p. 70, PI §131, 133 etc.

[22] Vezi, de pildă: T 4.0031, BB p. 71 ("Filosofia, în felul în care folosim noi cuvântul …") și p. 138 jos, PI §124, 126, 127 etc.

[23] Mult mai simplu ar fi fost, probabil, ca prima folosire să fie etichetată drept descriptivă iar a doua drept normativă. În destule locuri, însă, în care Wittgenstein vorbește despre filosofie în sensul revizuit, ceea ce pare să spună este nu că filosofia trebuie să fie în cutare sau cutare fel, ci că, în ciuda a ceea ce cred filosofii tradiționali, filosofia pur și simplu este în cutare sau cutare fel. În genere, este dificil de determinat dacă avem de-a face cu o folosire sau cu cealaltă căutând, pur și simplu, anumite indicii la nivelul unor cuvinte sau expresii care apar într-un caz și lipsesc în celălalt ș.a.m.d. Un exemplu de situație în care identificarea folosirii avute în vedere este mai greu de realizat se poate găsi în PG §72.

[24] Ipoteza de aici este că poziția care susține afirmațiile făcute de către Wittgenstein despre filosofie atunci când cuvântul este folosit în sensul revizuit poate fi prezentată în așa fel încât să includă argumentul formulat aici, teza imposibilității unei teorii semantice a limbajului natural (în sensul avut în vedere mai înainte) și teza că problemele filosofice tradiționale sunt lipsite de sens. Este evident că poziția respectivă (împreună cu tot ce include ea) trebuie să vizeze filosofia tradițională.

[25] Sau cel puțin o variantă slăbită a ei:

(i)' unele întrebări filosofice sunt exprimate în limbajul natural

[26] Vezi T 5.5563(i) și T 4.003 ("Die meisten Fragen und Sätze der Philosophen beruhen darauf, daß wir unsere Sprachlogik nicht verstehen."), de pildă. În genere, acuza că nu am înțeles logica limbajului nostru nu s-ar putea aduce în cazul unei formulări într-un limbaj cu vocabular, reguli și definiții stipulate (v. și T 3.323 + T 3.324). De asemenea, vorbind în genere despre propozițiile filosofice (nu doar despre cele interogative), Wittgenstein1 le etichetează drept nonsensuri (unsinnig). Tautologiile logicii, în schimb, sunt lipsite de sens (sinnlos) (vezi Glock, 1996, p. 259, pentru o explicație a acestei distincții).

[27] Vezi PI §116, §119, §120 etc. În mod analog, un limbaj artificial nu ne-ar întinde capcanele pe care ni le întinde limbajul natural. Dacă problemele filosofice ar fi exprimate (sau ar putea fi exprimate) în întregime într-un limbaj artificial, atunci încercările de clarificare cu privire la limbajul natural nu ar mai avea rost.

[28] Vezi BB (trad. rom.), p. 72, PI §120, §124, §130, §133. Vezi, în legătură cu aceasta, remarca despre esperanto din Însemnări postume (trad. rom.), p. 104.

[29] Vezi T 4.003, PG I, II § 32, PI §116, §130, §131 etc.

[30] Vezi PI § 664 (eventual în conexiune cu PI § 132).

[31] Ideea wittgensteineeană că se poate ca o formulare să nu aibă sens, în ciuda faptului că potrivit intuițiilor noastre lingvistice curente noi avem impresia că ea "ne spune ceva", precum și felul în care este susținută de către Wittgenstein această idee sunt prezentate în: Adrian Paul Iliescu, "Wittgenstein și problema nonsensului întrebărilor filosofice", Rev. filos., XLV, 4, p. 459-470, București, 1998.

[32] Chiar și unii exegeți consacrați ai lui Wittgenstein (Cora Diamond, de pildă, în The Realistic Spirit : Wittgenstein, Philoshopy, and the Mind (Representation and Mind), Bradford Books, 1995) împărtășesc ideea că Wittgenstein nu oferă argumente în sprijinul afirmațiilor sale.

[33] Vezi PI § 39, BT § 87, §§ 408-410 [163-165 în PO], pasajele din Zettel despre befridigung etc.

[34] Pentru o poziție asemănătoare cu a mea (și lămuriri suplimentare) se poate vedea P. M. S. Hacker, Wittgenstein's later conception of philosophy, în Insight and illusion: themes in the philosophy of Wittgenstein, Clarendon Press, Oxford, 1986.

[35] O serie de lucrări semnificative ale lui Wittgenstein, precum și o serie de cărți de exegeză importante au fost publicate abia în ultimii douăzeci de ani.

[36] Aceasta probabil și datorită aparenței caracterului sistematic al sintaxei limbajului natural.

[37] Cu alte cuvinte, încerc să evit cazurile în care cineva ar fi tentat să spună "Ceea ce afirmă Wittgenstein este diferit și mai greu de criticat decât ceea ce se spune aici că ar afirma." sau "Acest lucru intră în contradicție cu ceea ce înțeleg că spune Wittgenstein. Dacă ar spune și ceea ce se pretinde aici și cutare atunci punctul său de vedere ar fi contradictoriu.", dar nu și pe cele în care cineva ar fi tentat să spună "Chiar dacă ceea ce se spune aici este în acord cu ceea ce spune Wittgenstein și în ciuda faptului că este vorba de un argument pe care nu cred că îl pot respinge, nu este ceea ce spune Wittgenstein." Pentru o exemplificare a distincției dintre un text de comentariu și o lucrare de tipul celei pe care o am în vedere aici pot indica, pe de o parte, comentariul analitic la Cercetări filosofice scris de P. M. S. Hacker și G. P. Baker, iar pe de altă parte, cartea Language, Sense and Nonsense (Blackwell, Oxford, 1984) a acelorași autori.

[38] Nu în sensul lui Wittgenstein din Tractatus (vezi nota 20).

[39] Criteriile după care au fost selectate anumite teze și argumente iar altele au fost lăsate deoparte sunt: (i) relevanța în contextul dezbaterilor filosofice actuale din filosofia limbajului; (ii) locul ocupat în contextul viziunii lui Wittgenstein2; (iii) interdependența reciprocă; (iv) rolul ocupat în cadrul unei linii de argumentare împotriva Tractatus-ului.

[40] Este vorba despre enunțuri ce exprimă regulile logice ale limbajului.