III. Formă logică și formă semantică

 

 

Am văzut până acum că, potrivit poziției lui Wittgenstein2, dacă suntem angajați față de proiectul unei semantici compoziționale realiste, atunci, în măsura în care presupunem că structura ce asigură izomorfismul dintre limbaj și realitate este o structură imuabilă (logică), trebuie să presupunem că există elemente absolut simple ale limbajului. Nu am prezentat un argument decisiv în favoarea tezei că nu putem presupune existența unor elemente absolut simple ale limbajului, dar pe parcursul prezentării au ieșit la iveală conexiunile dintre o serie de presupoziții comune atât Tractatus-ului, cât și unor proiecte semantice actuale.

Voi trece acum la distincția wittgensteineană dintre forma logică și forma semantică[1] a unei propoziții. Pe scurt, într-o terminologie uzuală, distincția poate fi prezentată în felul următor. Un enunț poate fi adevărat sau fals independent de experiență, în virtutea formei sale logice[2]. Pe de altă parte, chiar dacă un enunț nu exprimă o tautologie sau o contradicție, el poate fi adevărat independent de experiență în virtutea înțelesurilor cuvintelor ce îl compun[3]. Potrivit viziunii din Tractatus, orice enunț adevărat care nu reprezintă o stare de lucruri poate fi, în urma analizei, redus la o tautologie logică. Unul dintre factorii care au contribuit la schimbarea viziunii lui Wittgenstein cu privire la limbaj este tocmai observația că există enunțuri "gramaticale"[4] ireductibile la tautologii logice[5]. Dacă există într-adevăr enunțuri de acest tip, atunci trebuie acceptat că ele sunt adevărate în virtutea unor reguli diferite de cele logice. Problema pe care o ridică această observație este, în esență, următoarea: pare dificil de împăcat teza realistă (izomorfism între limbaj și realitate) cu acceptarea ideii că structura limbajului nu are un caracter unitar (regulile potrivit cărora funcționează limbajul nu sunt de un singur tip – reguli logice) și nici fix (regulile semantice nu par să aibă, la fel ca regulile logice, un caracter imuabil). Am putea, pe de altă parte, să considerăm[6] că nu există o diferență de natură între regulile logice și regulile semantice, ci doar o diferență de grad[7], dar este dificil de văzut cum am mai putea, în acest din urmă caz, să mai sperăm să construim o semantică realistă pentru limbaj[8]. Acest capitol este dedicat prezentării și evaluării critice a acestor idei.

 

1. Să lămurim mai întâi ce înseamnă, din punctul de vedere al Tractatus-ului, că limbajul are o structură logică. Propozițiile complexe sunt funcții de adevăr ale propozițiilor elementare care intră în compunerea lor. Putem, cu alte cuvinte, identifica forma logică a unei propoziții complexe. Este însă dificil (dacă nu imposibil) de înțeles în ce fel această formă logică a unei propoziții complexe este totodată și forma logică a realității. Nu poate fi vorba de o relație directă de reprezentare între o propoziție complexă și un fapt din realitate care să îi corespundă[9].

Pe de altă parte, deși între o propoziție elementară și o stare de lucruri atomară avem o corespondență directă, e greu de precizat ce înțeles are expresia "forma logică[10] a unei propoziții elementare"[11]. Aceasta și fiindcă, dacă o propoziție elementară ar avea o anumită formă logică, atunci ne putem gândi că pe baza acesteia vom putea deduce o altă propoziție elementară. De pildă, presupunând ca și mai înainte că (p1) "Ion stă pe scaun" ar fi o astfel de propoziție și că (p2)"Ion nu stă pe scaun" ar fi tot o propoziție elementară (negația ar face parte, cu alte cuvinte, din forma logică a propoziției elementare (p2)), am putea spune că din (p2) decurge că (p1) nu este adevărată.

Dar acest lucru ar contrazice cerința atomismului logic (v. T 4.211, T 5.134-5). Ar fi ca și când am putea spune că o propoziție elementară p contrazice o altă propoziție elementară q.

Cum se justifică însă, din punctul de vedere al Tractatus-ului, cerința atomismului logic? O justificare transcendentală ar putea fi schițată după cum urmează. Una dintre condițiile de posibilitate a izomorfismului dintre limbaj și realitate este să existe elemente complexe ale limbajului și elemente complexe ale realității, fiecare dintre acestea având o anumită structură. Garanția că există o corespondență între structura unei propoziții și cea a unei stări de lucruri este asigurată de forma logică de reprezentare (v. T 2.151). Aceasta conține, într-un anumit fel (pe care îl vom lămuri în continuare) posibilitatea ambelor structuri. Atunci când avem o corespondență între o propoziție și o stare de lucruri, structurile acestora au aceeași formă logică[12]. Dacă examinând forma logică a unei propoziții elementare am putea spune despre o altă propoziție elementară că este falsă, atunci ar fi ca și când într-o formă logică nu se găsesc doar condițiile de posibilitate ale structurilor unor propoziții, ci ceva mai mult decât atât. O formă logică ar contrazice o propoziție în același fel în care un fapt existent în lume ar contrazice-o. Am putea "vedea", cu alte cuvinte, în forma logică a propozițiilor cum stau lucrurile, adică am putea vedea ce stări de lucruri există și ce stări de lucruri nu există (și nu doar ce stări de lucruri e posibil să existe și să nu existe (T 2.201)). Dar atunci, stările de lucruri inexistente (doar posibile) nu ar avea nici o formă logică (fiindcă în forma lor logică ar trebui să putem vedea că ele nu există), iar propozițiile false ar fi lipsite de sens. Nu am putea vorbi despre o corespondență între limbaj și realitate în ceea ce privește toate propozițiile pe care le-am putea formula în limbaj ci doar în privința propozițiilor adevărate. De asemenea, tautologiile logice, ca enunțuri ce exprimă o anumită formă logică, ar spune ceva despre realitate[13]. Altfel spus, ar fi ca și când logica ar reprezenta realitatea, iar acum ne-am putea bineînțeles întreba dacă există sau nu o structură comună logicii și realității, în virtutea căreia această relație de reprezentare să fie posibilă[14].

Să încercăm să ne lămurim mai bine cu ajutorul unui model grafic. Să luăm din nou modelul unei lumi extrem de simple:

Fig. 1

O descriere completă a acestei lumi poate fi dată prin următorul set de propoziții elementare:

AB, AC, BC, B/A, B/C, C/A

Toate propozițiile posibile sunt:

AA, AB, AC, BA, BB, BC, CA, CB, CC, A/A, A/B, A/C, B/A, B/B, B/C, C/A, C/B, C/C

Să luăm propoziția "AB". Transformând expresiile care apar în ea (numele "A" și "B") în variabile vom obține xy. Aceasta, s-ar putea spune (v. T 3.315), este forma logică a propoziției. Propoziții precum "AC", "BA", "BC", "CA" ș.a.m.d. au aceeași formă logică cu "AB", din acest punct de vedere. Ele pot fi obținute din "xy" înlocuind semnele pentru variabile ("x" și "y") cu numele respective ("A", "B" sau "C").

Ne putem întreba însă: "B/A" are aceeași formă logică cu "BA" (sau oricare dintre propozițiile menționate mai sus)? Cu alte cuvinte, felul special în care sunt combinate numele în propoziție, astfel încât aceasta să descrie o anumită relație între obiectele din starea de lucruri atomară, va fi păstrat la nivelul formei logice sau nu? În exemplele de aici am convenit ca formulări de tipul "este la stânga față de", "este mai sus decât" sau "este mai jos decât" să fie redate prin anumite convenții grafice speciale, aceasta întrucât ele exprimă, potrivit Tractatus-ului, într-un mod prescurtat, anumite modalități de concatenare a numelor în propoziție. În acest fel se putea vedea că acestor expresii nu trebuie să le corespundă nimic în realitate (T 4.04). În măsura în care acestea contribuie și ele la sensul propoziției, am putea spune (T 3.31 în conjuncție cu T 3.315), ar trebui ca specificitatea modului de concatenare a numelor în propoziție pe care o exprimă să nu fie păstrată și în forma logică a propozițiilor.

Am putea atunci să reprezentăm forma logică a propoziției "AB" prin xRy și să considerăm că propoziția "B/A" are aceeași formă logică. Desigur, o propoziție complexă precum "AB și B/A" va avea forma logică xRy & ySx, dar prin "R" și "S" nu vom reda tipul de concatenare a numelor "A" și "B" ("x este la stânga lui y" etc.) ci doar vom exprima faptul că numele sunt alăturate în primul conjunct într-un mod diferit de cel în care sunt alăturate în cel de-al doilea.

Să luăm acum un exemplu simplu. Fie propoziția compusă:

(p3) AB și BA

Potrivit felului în care înțelegem aici această propoziție, ea pare să exprime o contradicție. Este imposibil ca un obiect să fie la stânga unui alt obiect, iar acesta din urmă să fie, la rândul său, la stânga primului. Cu alte cuvinte, relația de poziționare spațială pe orizontală este asimetrică (și la fel și cea de poziționare spațială pe verticală). Să redăm forma logică a propoziției (p3) prin xRy & yRx. Este limpede că nu ne putem da seama, prin simpla examinare a formei logice[15], că (p3) spune ceva contradictoriu. În cadrul formei logice nu este cuprins și faptul că R este un anumit tip de relație, și anume o relație asimetrică. Pentru a obține o contradicție trebuie să adăugăm această precizare[16], dar aceasta explicitează ceva ce ține de sensul expresiei "este la stânga față de".

Să ne amintim acum care erau toate propozițiile pe care le-am fi putut formula cu privire la lumea din exemplul nostru:

AA, AB, AC, BA, BB, BC, CA, CB, CC, A/A, A/B, A/C, B/A, B/B, B/C, C/A, C/B, C/C

Dintre acestea, este evident pentru noi că propoziții precum "AA", "BB", "CC", "A/A" etc. sunt inacceptabile. Aceasta fiindcă relațiile de poziționare spațială dintre obiecte avute în vedere de noi aici sunt ireflexive (un obiect nu poate fi la stânga sau mai sus decât el însuși). Să considerăm, pentru moment, că am putea să cercetăm structura logică a unei propoziții precum "AA" și să ajungem la concluzia că propoziția este contradictorie. Cu alte cuvinte, am spune că propoziția "AA" este o contradicție logică - un enunț mereu fals. Dar atunci am putea formula o propoziție precum:

(p4) Din AA decurge AB

iar aceasta va fi o tautologie. Cerința atomismului logic nu ar mai fi respectată, întrucât (p4) ne spune că o propoziție elementară decurge din altă propoziție elementară. În plus, întrucât am ajuns la concluzia că "AA" este o contradicție pe baza examinării formei sale logice, ne-am putea întreba dacă există sau nu o stare de lucruri atomară cu aceeași formă logică. Răspunsul va fi bineînțeles negativ. În alți termeni, xRx[17], în cazul nostru, va exprima o formă logică pe care limbajul și realitatea nu o împărtășesc. Întrucât am tratat "AA" drept o contradicție, am putea spune că nici nu trebuie ca acestei propoziții să îi corespundă ceva în realitate. Dar atunci ceea ce spunem ar fi că pe baza examinării formei logice a unei propoziții elementare putem determina dacă acesteia îi poate corespunde ceva în realitate sau nu. Rezultatele obținute pe baza examinării formei logice a propozițiilor erau însă asigurate doar în măsura în care, la nivelul propozițiilor elementare, exista o corespondență deplină între limbaj și realitate. În concluzie, deși este evident că nu are nici un sens să formulăm o propoziție precum "AA" (sau "AB și BA") în exemplul nostru, nu putem spune că o astfel de propoziție încalcă vreo regulă logică.

 

2. Deocamdată am văzut cum se justifică, din punctul de vedere al Tractatus-ului, cerința atomismului logic și totodată cum aceasta atrage după sine cerința ca forma logică a propozițiilor să nu conțină nimic semnificativ cu privire la înțelesul lor. Să vedem însă cum ar putea fi rezolvate, potrivit viziunii lui Wittgenstein1 problemele generate de situații similare celor de mai sus. Este un lucru sigur că nu putem avea, în lumea luată mai înainte ca model experimental, un pătrat negru aflat la o anumită distanță față de el însuși. Obiectele din lumea exemplului nostru nu pot apărea în astfel de stări de lucruri atomare, iar aceasta este o proprietate internă a fiecăruia dintre ele (v. T 2.0123 + T 2.01231). Am putea exprima acest lucru într-un mod intuitiv spunând că este vorba de obiecte spațiale, chiar dacă, independent de apariția lor în stări de lucruri (în care să aibă poziții spațiale reciproce), ele nu au nici un fel de proprietăți spațiale[18].

Ce înseamnă acest lucru? Ține de structura unei stări de lucruri atomare spațiale că în ea nu poate apărea un obiect care să aibă o anumită poziționare spațială față de el însuși. La fel, ține de structura stării de lucruri atomare spațiale că în cadrul ei două obiecte spațiale nu pot avea decât o singură relație spațială și nu mai puțin de o astfel de relație. Întrucât un semn propozițional prin care este exprimată propoziția care descrie situația respectivă este, la rândul său, un fapt (T 3.14b), proprietăților interne ale stării de lucruri atomare le vor corespunde proprietăți interne ale semnului propozițional[19]. Ar urma să ne așteptăm ca limbajul să nu ne permită, pur și simplu, se formulăm o propoziție precum "AB și BA", așa cum realitatea nu ne permite să poziționăm două obiecte în așa fel încât fiecare dintre ele să se situeze la stânga celuilalt. În fapt, soluția lui Wittgenstein1 la aceste dificultăți pare să țină de afirmația că propozițiile de felul propoziției "AB și BA" (sau "AA") nu fac parte din limbaj[20]. Pentru a putea înțelege această soluție ar trebui probabil să ne închipuim un limbaj în care să fie efectiv imposibil să formulăm "AB și BA". E destul de dificil să facem așa ceva. Ceea ce trebuie să reținem însă este că soluția se bazează pe ideea că, în aceste cazuri, starea de lucruri și cu propoziția ar trebui să aibă o formă de reprezentare spațială (iar acesta este diferită de forma logică) doar că propoziția "AB și BA" nu are o astfel de formă de reprezentare.

 

3. Este destul de clar că dacă nu dorim să includem în forma logică a propoziției și ceva din înțelesul propoziției nu putem accepta că un enunț precum "Ceva roșu nu este verde" (luând de această dată un exemplu din limbajul natural)[21] exprimă o tautologie logică[22]. Această propoziție are aceeași formă logică cu enunțul "Ceva dulce nu este amar." Dar este evident că această din urmă propoziție nu este adevărată în toate cazurile (cafeaua poate fi și dulce și amară, de pildă).

Totuși, propoziția

(p5) "Acest obiect este în întregime roșu și în întregime verde"

nu este lipsită de înțeles în felul în care șirul de semne "╠€₫₪ ћǾŊξ" este lipsit de înțeles. A spune că (p5) nu face parte din limbaj nu poate reprezenta o soluție. La fel, să spunem că (p5) nu are nici un înțeles întrucât contrazice esența culorii (sau nu are o formă de reprezentare adecvată cu natura culorilor - în ea nu se regăsesc proprietățile interne ale stărilor de lucruri în care sunt implicate culori), nu pare prea plauzibil. În fond, noi am fi putut vorbi diferit. E ușor de imaginat o situație în care o propoziție precum "Acest obiect este roșu și alb" să aibă sens – cea în care noi am putea vorbi și separat, dar și în același timp, despre nuanța de culoare a unui obiect și despre luminozitatea culorii acestuia; "roșu și alb" va însemna în această situație același lucru cu "roșu pal" în vorbirea noastră obișnuită[23].

De asemenea, ne-am putea imagina un limbaj în care fiecare gust la care facem referire în mod obișnuit vorbind despre o combinație de gusturi ("este dulce și acru", "este iute și sărat" etc.) să fie numit printr-un singur termen, iar în acest limbaj nu am putea să spunem despre ceva că are în același timp și gustul X și gustul Y. Așa că tot ce putem spune ar fi că (p5) contrazice regulile semantice acceptate de noi[24].

O soluție diferită ar fi să spunem că regulile în virtutea cărora (p5) ne apare ca lipsită de înțeles țin de fapt de felul în care este constituit aparatul senzorial omenesc: avem receptori senzoriali diferiți pentru diferitele gusturi, ceea ce înseamnă că putem simți în același timp mai multe gusturi ale aceluiași obiect, dar nu avem mai multe tipuri de receptori pentru culori, ceea ce înseamnă că nu putem simți în același timp două culori diferite ale aceluiași obiect. Față de exemplele din text, susținătorul acestei soluții ar avea probabil poziția următoare. Cu privire la primul exemplu va spune că este posibil să ne închipuim că am vorbi diferențiat despre nuanța de culoare a unui obiect și luminozitatea culorii acestuia tocmai fiindcă avem receptori diferiți pentru nuanțe de culori și pentru grade de luminozitate (celulele cu conuri și cele cu bastonașe). Din acest punct de vedere, o propoziție precum "Acest obiect este roșu și alb" (formulată în noul fel de a vorbi) ar putea avea sens, dar (p5) nu ar putea avea sens, indiferent de ce mod de a vorbi am adopta. Cel de-al doilea exemplu nu este problematic, întrucât este întotdeauna posibil să ne închipuim că nu am distinge în limbaj ceea ce putem distinge sensibil (pot distinge două nuanțe de culoare apropiate și cu toate acestea să le numesc întotdeauna "roșu").

Această soluție revine în fond la a spune că enunțul "Ceva roșu nu este verde" este de fapt expresia unui adevăr empiric privitor la felul în care este structurat aparatul senzorial omenesc.

Indiferent care este varianta pe care o acceptăm, vom accepta că regulile în virtutea cărora (p5) nu are vreun înțeles nu au un caracter necesar și nici definitiv. Voi considera însă în continuare că este vorba despre reguli semantice și nu despre reguli obținute prin generalizări empirice. Într-adevăr, felul nostru de a vorbi nu pare să depindă de structura aparatului nostru senzorial. Am putea, cu siguranță, închipui anumite situații în care să aibă sens să vorbim despre un obiect spunând că este, în același timp, în întregime roșu și verde, iar pentru aceasta nici măcar nu este nevoie să ne gândim la un limbaj diferit de al nostru[25]. Putem, de pildă, să vorbim cu ușurință despre un spațiu n-dimensional, chiar dacă sesizarea a mai mult de trei dimensiuni depășește capacitățile aparatului nostru senzorial.

 

4. Concluziile acestei investigații sunt cel mai bine rezumate în PI § 108:

"Wir erkennen, daß, was wir «Satz», «Sprache», nennen, nicht die formelle Einheit ist, die ich mir vorstellte, sondern die Familie mehr oder weniger miteinender verwandter Gebilde. – Was aber wird nun aus Logik? Ihre Strenge scheing hier aus dem Leim zu gehen. – Verschwindet sie damit aber night ganz? Denn wie kann die Logik ihre Strenge verlieren?"[26]

Din punctul nostru de vedere, ne aflăm în fața unei dileme. Fie (1) acceptăm că structura limbajului nu este de un singur tip (o structură logică), întrucât există și reguli semantice în virtutea cărora putem califica o propoziție drept lipsită de sens, fie (2) acceptăm că nu există o distincție netă între regulile logice și regulile semantice ale limbajului. A doua alternativă ar putea, la rândul său, să aibă cel puțin două variante diferite. (2a) Prima ar fi caracterizată de încercarea de a reduce regulile semantice la reguli logice, sacrificând presupoziția atomismului logic. (2b) Cea de a doua ar reveni la a concepe diferit regulile logice, astfel încât diferența dintre acestea și regulile semantice să nu mai fie văzută ca o diferență de natură, ci doar ca una de grad[27].

Să facem mai întâi câteva observații. Dacă ne reamintim concluziile analizei din capitolul precedent[28] atunci ne va fi clar că acceptarea alternativei (1) conduce la renunțarea definitivă la presupoziția existenței unor elemente absolut simple ale limbajului. Iar acest lucru, la rândul său, face imposibilă o semantică compozițională realistă[29]. Acceptarea alternativei (2a), la rândul sau, atrage după sine renunțarea la presupoziția atomismului logic. Această variantă ar fi preferabilă mai ales din punctul de vedere al celui care nu poate renunța la intuiția extrem de puternică potrivit căreia "Acest obiect se află în două locuri diferite", "Acest pătrat este rotund", "2 + 2 = 5" etc. sunt contradicții logice (sau formulări reductibile la contradicții logice) și nu semantice[30]. În genere vorbind însă, încercarea de a reduce regulile semantice la reguli logice este incompatibilă cu o semantică realistă[31]. Alternativa (2b) nu ne lasă nici ea deschisă posibilitatea de a construi o semantică realistă. Rămâne însă de precizat în ce sens aceasta ar fi o semantică logică.

Deocamdată ar putea prezenta interes pentru noi să examinăm distincția dintre două enunțuri dintre care unul exprimă o regulă logică iar celălalt o regulă semantică, pentru a vedea mai bine în ce sens acestea nu ar fi esențial diferite. Să rămânem la exemplul pomenit mai înainte, cele două enunțuri fiind (într-o variantă):

(p8) Dacă obiectul A este roșu atunci nu este verde.

și:

(p9) Dacă obiectul A este roșu atunci nu este non-roșu.

Spunem în mod obișnuit că diferența dintre cele două propoziții se vede din faptul că atunci când examinăm forma logică a lui (p9) observăm că este adevărată, în timp ce atunci când examinăm forma logică a lui (p8) nu observăm același lucru. În notația curentă, vom scrie:

(p8') Ra ® ~Va

și:

(p9') Ra ® ~(~Ra)

ceea ce revine la Ra ® Ra. Dar să ne închipuim acum un limbaj în care avem un predicat simplu, nedecompozabil, sinonim cu "non-roșu"[32]. Indiferent care ar fi termenul din limbaj, îl vom prescurta atunci când scriem formalizarea propoziției prin "K", Iar acum forma logică a lui (p9) va fi:

(p9'') Ra ® ~Ka

Cele două propoziții au acum aceeași formă logică. În continuare, în ele se spun lucruri diferite (predicatele prescurtate prin "K" și "V" nu sunt sinonime), dar ambele sunt adevărate în virtutea înțelesurilor cuvintelor folosite în cadrul lor și nu în virtutea formei logice.

Dacă este posibil să ne închipuim un limbaj în care, pe lângă unele expresii de forma "non-X" am putea avea și predicate simple sinonime cu aceste expresii, atunci cel puțin unele propoziții din acest limbaj pot fi văzute atât ca tautologii logice cât și ca exprimând reguli semantice[33]. Această posibilitate însă are și alte consecințe. Să presupunem că spunem același lucru prin "~Ra" și "Ka" și să presupunem în plus că "Ra" ar fi o propoziție elementară. Atunci, deși "~Ra" nu ar mai fi o propoziție elementară[34], "Ka" (deși spune același lucru) ar fi. Pentru a nu avea dificultăți am putea eventual să spunem că, oricât de contraintuitiv ar părea, "Ka" reprezintă o formă mai simplă a propoziției "~Ra", care poate fi obținută prin analiza acesteia din urmă. Un limbaj care ar cuprinde doar aceste forme "mai simple", "analizate" ale propozițiilor, va fi un limbaj complet. Pentru un astfel de limbaj, dacă nu dorim să renunțăm la teza atomismului logic, va trebui să spunem însă despre o serie de tautologii logice că exprimă doar niște reguli semantice[35]. Bineînțeles, exemple asemănătoare pot fi construite și pentru alte tipuri de tautologii decât cea redată în (p9').

Față de exemplul de aici s-ar putea replica probabil că dacă am accepta existența unor elemente simple ale limbajului atunci am putea distinge între cazurile în care avem o propoziție elementară și cazurile fabricate în care doar aparent avem o propoziție elementară. Dar teza existenței unor elemente simple ale limbajului presupune, la rândul ei, teza că limbajul are o structură logică[36] așa că acest răspuns este circular.

5. În rezumat, pare într-adevăr foarte plauzibil că o teorie semantică a limbajului ar urma să cuprindă un set de reguli atât logice cât și semantice pe baza cărora să putem distinge între enunțuri cu sens și enunțuri lipsite de sens[37]. Putem spune că aceste reguli exprimă "structura limbajului". Fie că alegem să reducem regulile semantice la adevăruri logice, fie că nu, dacă nu ne-am rătăcit în labirintul relațiilor dintre diferitele presupoziții analizate aici, concluzia care se impune este că trebuie să renunțăm la teza existenței unei corespondențe depline între limbaj și realitate. În plus, cel care ar dori să adopte prima cale ar trebui, pe de o parte, să indice în ce constă diferența dintre regulile semantice și tautologiile logice, iar pe de altă parte să arate că, de fapt, primele nu sunt diferite de cele din urmă, reducându-se la ele. Această sarcină este destul de dificilă. Nimic nu ne împiedică deocamdată însă să aspirăm la construirea unei teorii semantice pentru limbajul natural în cadrul căreia să surprindem structura limbajului printr-un set complet de reguli. Pe baza acestora vom putea distinge, pentru fiecare caz în parte, ținând seama eventual și de contextul formulării, între întrebările cu sens ce exprimă probleme filosofice autentice și întrebările ce exprimă false probleme. S-ar mai putea adăuga eventual că faptul că nu putem să susținem, în cadrul acestei teorii a limbajului natural, că există o corespondență deplină între limbaj și realitate nu trebuie să ne neliniștească întrucât, îndată ce teoria ne va furniza un instrument de control asupra limbajului nostru, ne vom putea folosi de acesta pentru a construi un limbaj ideal în cadrul căruia sa realizăm această corespondență. Bineînțeles, această întreagă viziune optimistă depinde în mod esențial de ideea că am putea "extrage" din limbaj, eventual printr-o examinare logico-conceptuală a acestuia, regulile respective. Este vorba de un anumit mod de a înțelege termenul "regulă". În următorul capitol vom vedea în ce sens, potrivit lui Wittgenstein2, este vorba aici de o înțelegere greșită.




NOTE

[1] Distincția ca atare nu apare în Tractatus. În Tractatus este vorba doar despre forma logică a propozițiilor și de forma (logică a) obiectelor.

Pentru mai multe lămuriri, vezi, de pildă, W. V. Quine - Două dogme ale empirismului, în Epistemologie - orientări contemporane (Ilie Pârvu - ed.), Editura Politică, București, 1974, p. 36, pentru prezentarea distincției între enunțuri analitice logice și enunțuri analitice de sinonimie.

[2] În terminologia din Tractatus, o tautologie logică va fi adevărată (iar o contradicție va fi falsă) independent de existența sau nonexistența vreunei stări de lucruri.

[3] Potrivit Tractatus-ului un astfel de enunț va fi adevărat probabil datorită formei obiectelor din starea de lucruri descrisă de propoziție (v. nota 1). În termenii lui Wittgenstein2 din PI, PG, RFM, BB etc., este vorba de "enunțuri gramaticale" – enunțuri care exprimă anumite reguli semantice și care, la rândul lor, sunt adevărate sau false independent de realitate. De fapt, tocmai în virtutea acestor reguli semantice care guvernează felul în care vorbim ne și reprezentăm faptele într-un anumit fel și nu altfel (v. și Hacker, P. M. S., Insight and illusion: themes in the philosophy of Wittgenstein, Clarendon Press, Oxford, 1986, cap. VI, "Metaphysics as the shadow of grammar").

[4] Enunțuri adevărate în virtutea semnificației termenilor descriptivi ce apar în cadrul lor.

[5] Vezi și interpretarea lui Peter Winch din "The Unity of Wittgenstein's Philosophy", în Winch, Peter (ed.), Studies in the Philosophy of Wittgenstein, Routledge & Kegan Paul, Londra, 1969.

[6] Iar în acest caz am fi în mare măsură de acord cu Wittgenstein2.

[7] Atât regulile logice, cât și regulile semantice vor fi considerate în acest caz, convenții mai mult sau mai puțin trainice.

[8] De altfel, Wittgenstein2 renunță la presupoziția unei semantici realiste.

[9] Vezi, în acest sens, T 4.25-4.26 și T 4.3 + T 4.4-4.411, precum și comentariul lui Stenius în Stenius, Erik, Wittgenstein's Tractatus, Blackwell, Oxford, 1960, cap. VIII. În mod intuitiv, este ușor de văzut că nu putem determina o corespondență directă între o propoziție complexă de forma p → q și un fapt din realitate.

[10] Sau "forma de reprezentare" (vezi T 2.17, 2.174). Forma logică pare să fie o formă de reprezentare (T 2.181) subiacentă tuturor celorlalte forme de reprezentare (T 2.182).

[11] Peter Winch (în Winch, Peter (ed.), Studies in the Philosophy of Wittgenstein, Routledge & Kegan Paul, Londra, 1969, pp. 4-5) identifică aici o dificultate majoră pentru viziunea lui Wittgenstein1. Cerința unității logicii (văzută ca o condiție transcendentală a posibilității sensului) nu poate fi satisfăcută fiindcă nu putem indica în ce anume constă forma logică a propozițiilor elementare.

[12] În exemplele din capitolele precedente am folosit modele artificiale ale unor stări de lucruri și propoziții elementare. Atât propozițiile, cât și stările de lucruri aveau o structură spațială. Forma logică a structurilor spațiale este cea care determină toate configurațiile spațiale posibile (în particular, păstrând convențiile de notație, forma logică a unei propoziții precum "AB" este aRb).

[13] p1 ® p2 ar fi o astfel de tautologie, de pildă.

[14] Pentru clarificări, această analiză este reluată într-o formă puțin diferită la sfârșitul acestui capitol.

[15] În sensul strict al termenului "logică", nu în cel extins din Tractatus, care include și forma obiectelor (vezi T 6.3751).

[16] În logica predicatelor, vom scrie:

($ x)($ y)(xRy & yRx) & (" x)(" y)(xRy ® ~(yRx))

[17] Ținând cont de T 4.1272 (și T 5.53), am putea citi xRx astfel: "Obiectul se află la stânga față de el însuși".

[18] Aceste afirmații calchiază T 2.0131.

[19] Cu aceste explicații nu fac, propriu-zis, decât să reiau ceea ce se spune la T 4.122 – T 4.124.

[20] Se poate vedea discuția din RLF pp. 168-171. Legătura dintre exemplul lui Wittgenstein din RLF ("un punct în spațiul vizual nu poate fi, la un moment dat, și roșu și verde" – exemplul este reluat după T 6.3751) și discuția de aici poate fi sesizată mai bine dacă luăm în considerare o încercare de reducere a enunțului de acolo la o contradicție logică. Să analizăm propoziția 'N este roșu' ca pe o propoziție compusă, respectiv o conjuncție de propoziții elementare, fiecare dintre ele descriind o stare de lucruri în care intră N și fiecare alt obiect din lume. Starea de lucruri respectivă va cuprinde cele două obiecte aflate într-o "relație de culoare". Această relație de culoare este întrucâtva asemănătoare unei relații de poziționare spațială reciprocă, doar că de astă dată spațiul este constituit de spectrul culorilor. Folosind o reprezentare grafică simplă pentru propozițiile noastre, am avea propoziții de forma NA, BN, CN etc. (nu ne interesează obiectele de aceeași culoare cu N aici). Presupunând că roșul și verdele nu sunt culori imediat învecinate în spectrul culorilor, înseamnă că există un obiect K, astfel încât, dacă N este roșu, în analiza propoziției apare și NK, iar dacă N ar fi verde, în analiza propoziției ar apărea KN. În analiza propoziției 'N este roșu și verde' ar trebui să intre, cu alte cuvinte conjuncția NK & KN. Bineînțeles, această conjuncție nu este o contradicție logică.

[21] Acest exemplu este înrudit cu cel al lui Wittgenstein din RLF. Vezi și nota 19.

[22] Aceasta în opoziție cu un enunț precum "Ceva roșu nu este non-roșu".

[23] Iar în acest caz nu ar avea nici un rost să se replice că, de fapt, independent de felul în care noi vorbim, esența culorii nu s-a schimbat și în continuare un obiect nu poate avea două culori diferite, fiindcă în noul limbaj cuvântul culoare are un alt sens. Pentru cineva care înțelege doar acest limbaj un obiect poate avea două culori diferite.

[24] Acesta pare a fi și răspunsul lui Wittgenstein2.

[25] Ne-am putea închipui un obiect care are două proprietăți de culoare, pur și simplu. Pentru a face acest exemplu intuitiv, am putea spune că obiectul are o proprietate de culoare asociată culorii pe care o are indiferent de faptul că este luminat sau nu, iar cealaltă proprietate este asociată culorii pe care o reflectă atunci când este luminat (un exemplu tehnic este definirea culorilor pentru obiecte în VRML (Virtual Reality Modeling Language), un limbaj de programare pentru realizarea de modele virtuale pe calculator; fiecare obiect are trei culori definite prin folosirea atributelor diffuseColor, emissiveColor și specularColor). Aceste asocieri însă nu sunt necesare. Putem, pur și simplu, să ne gândim că obiectul are două proprietăți de culoare iar culoarea vizibilă depinde într-un fel de ambele. Iar în această situație vom putea spune, despre un anumit obiect, că este roșu și verde, de pildă.

[26] "Aflăm că ceea ce numim prin 'propoziție', 'limbaj' nu deține unitatea formală pe care am imaginat-o eu, ci constituie o familie de structuri mai mult sau mai puțin înrudite reciproc.

– Dar ce se va întâmpla acum cu logica? Rigoarea sa pare să cedeze aici. – Dar nu dispare logica, cu aceasta, pe de-a-ntregul? – Căci cum și-ar putea pierde rigoarea?" (Engl: "We see that what we call 'sentence' and 'language' has not the formal unity that I imagined, but is the family of structures more or less related to one another. – But what becomes of logic now? Its rigour seems to be giving way here. – But in that case doesn't logic altogether disappear? – For how can it lose its rigour?")

[27] Vezi și nota 7. În pasajul citat mai sus Wittgenstein2 pare să accepte atât (1) cât și (2b). Potrivit interpretării lui Winch, op. cit., p. 8, Wittgenstein2 alege să accepte (2b).

[28] Vezi teza (iv), p. 56. Acest lucru poate fi sesizat și în mod direct: în lipsa unei structuri unitare a limbajului, este imposibil să mai determinăm ce anume are o expresie din limbaj în comun cu acea parte a realității pe care o reprezintă.

[29] Vezi teza (i), p. 55.

[30] Ca o curiozitate, există un context matematic bine definit în care are sens pe deplin să spunem (în limba engleză) despre ceva că este a round square (într-o formulare precum "This figure is the round square of 142", de pildă). Un context nematematic banal apare în "Piccadilly Circus is a nice round square."

[31] Să presupunem pentru moment că un proiect de reducere a tuturor regulilor semantice la reguli logice a fost încununat de succes (Ne-am putea imagina un proiect care include, într-o formă inatacabilă, proiectul logicist al lui Russell și Whitehead din Principia Mathematica, dar în plus și o variantă completă (și de asemenea inatacabilă) a unui proiect precum cel al lui Rudolf Carnap din Der logische Aufbau der Welt). Se va putea spune, à la Tractatus, că orice propoziție din limbaj este fie o propoziție elementară care descrie o stare de lucruri atomară din realitate (ori o "experiență elementară", la Carnap) sau o propoziție complexă (funcție de adevăr a propozițiilor elementare ce o compun), fie un adevăr logic. Sistemul obținut va cuprinde cel puțin un adevăr logic exprimat printr-o propoziție care să nu mai poată fi analizată în continuare (o propoziție elementară, în sensul lui Wittgenstein1) Fie un astfel de adevăr logic, de pildă:

(p6) (" x) xRy

Pentru a afirma că (p6) este o tautologie va trebui să spunem că predicatul "R" face parte din limbajul logicii și să îl introducem prin definiție ca relație de un anumit tip. O propoziție precum (p7) "aRb" (în care "a" și "b" sunt numele unor anumite obiecte) va fi adevărată în virtutea regulilor logice și vom ști că ea este adevărată prin simpla inspectare a formei sale logice. Cu toate acestea, cel puțin în aparență, această propoziție nu se deosebește prin nimic de (p7') "aQb" – o propoziție care descrie o stare de lucruri posibilă. Tentația de a ne întreba ce anume îi corespunde în realitate propoziției (p7) este foarte mare. Dacă i-ar corespunde ceva, acesteia nu i-ar putea însă corespunde o stare de lucruri posibilă, ci doar una existentă, întrucât propoziția este întotdeauna adevărată. Dacă dorim să spunem (în maniera Tractatus-ului) că (p7) exprimă o tautologie și, ca atare, ei nu îi corespunde nimic în realitate, ar trebui să putem indica diferența dintre structura logică a propoziției (p7) și cea a propoziției (p7'). Dar nu putem indica această diferență decât spunând că "R" este un predicat logic (adică nu apare în propoziții care să descrie ceva din realitate) iar "Q" nu este.

[32] Un exemplu de astfel de predicat din limbajul natural ar putea fi "străin" care, în anumite contexte, înseamnă "nu născut aici".

[33] De altfel, nu este doar posibil să ne închipuim un astfel de limbaj. În măsura în care acceptăm că în anumite cazuri putem avea o sinonimie perfectă între unele expresii din limbajul nostru vom accepta că limbajul nostru este un astfel de limbaj.

[34] Negația unei propoziții elementare este o propoziție complexă, potrivit Tractatus-ului.

[35] Acesta este de fapt un limbaj în care nu funcționează principiul bipolarității (compară, de pildă, cu NL p. 189 și urm.).

[36] Vezi nota 28.

[37] Expresia "lipsit de sens" nu este folosită aici în accepția Tractatus-ului.