Considerații finale

 

Mi-am propus, pe parcursul acestei lucrări, să cercetez condițiile pe care ar trebui să le satisfacă o teorie semantică relevantă filosofic a limbajului natural, ținând cont de unele considerații, observații critice, exemple și argumente formulate de către Wittgenstein în scrierile sale târzii. Rezultatul acestei investigații nu este probabil prea spectaculos. Am identificat o serie de presupoziții față de care sunt angajate unele abordări contemporane în filosofia limbajului[1] și am pus în evidență anumite relații ce există între aceste presupoziții. Am ajuns la concluzia că, deși este discutabil dacă Wittgenstein2 ne oferă argumente constrângătoare pentru a renunța la orice proiect de construcție a unei teorii semantice pentru limbajul natural, cel puțin proiectul unei semantici compoziționale realiste (având în vedere un realism de felul celui ilustrat în Tractatus), în cadrul căreia regulile semantice să fie complet reductibile la reguli logice pare puțin plauzibil.

Un rezultat la fel de puțin spectaculos, dar poate semnificativ, al acestei investigații îl constituie identificarea unui punct nodal al disputei privitoare la posibilitatea unei teorii semantice a limbajului natural. Între presupozițiile față de care poate fi angajată o asemenea teorie, un loc central pare să îl dețină asumpția că atunci când folosim limbajul noi suntem implicați într-o activitate guvernată de reguli, în așa fel încât putem decide în fiecare caz, pe baza unui sistem complet al acestor reguli, dacă procedăm corect sau incorect. Putem concede susținătorilor unei teorii semantice că vor reuși să respingă argumentele lui Wittgenstein2 ce vizează celelalte presupoziții puse în discuție aici și, întrucât aceste presupoziții se bazează, la rândul lor, pe asumpția formulată mai sus, să ne concentrăm în continuare asupra acestei asumpții fără a pierde nimic din greutatea criticilor la adresa proiectului lor. Considerațiile lui Wittgenstein2 cu privire la urmarea regulilor conțin critica asumpției respective, iar diferitele versiuni în care a fost prezentată critica, precum și numeroasele încercări de a formula un răspuns la această critică pun în evidență faptul că amenințarea pe care o reprezintă critica respectivă la adresa proiectelor actuale din filosofia limbajului a fost resimțită în mod acut.

O continuare firească a investigației realizate aici ar putea fi, ca atare, o abordare a unei problematici mai bine precizate. Cercetarea s-ar putea restrânge la problema urmării de reguli, respectiv la analiza detaliată a argumentelor critice și a replicilor formulate în favoarea tezei că putem justifica, într-un fel sau altul, aplicarea corectă a unei reguli semantice. Încercarea de a soluționa problemele generate de observațiile critice ale lui Wittgenstein2 cu privire la urmarea de reguli ar putea avea următoarea formă. Mai întâi, ar trebui să fie propusă o interpretare a poziției sale care, într-un sens, să aibă un caracter privilegiat. Acest "caracter privilegiat" ar ține de următorul lucru. Interpretarea ar urma să fie de așa natură încât găsirea unui răspuns la versiunea respectivă a argumentelor lui Wittgenstein să atragă după sine găsirea unui răspuns și pentru argumentele respective interpretate diferit, dar conversa să nu fie valabilă. Cu alte cuvinte, interpretarea "privilegiată" ar reda poziția lui Wittgenstein în forma cea mai provocatoare, cu condiția ca poziția respectivă să nu devină contradictorie. Discutarea răspunsurilor posibile ar urma să se facă prin raportare la această interpretare "privilegiată", urmărindu-se fie găsirea unei soluții adecvate, fie, acolo unde este cazul indicarea imposibilității formulării unui răspuns ce se bazează pe anumite presupoziții.

Îmi voi permite acum să apreciez consecințele pe care le-ar putea avea faptul că în urma cercetării prefigurate aici s-ar ajunge la concluzia că respectivele considerații critice cu privire la urmarea de reguli au caracter constrângător, cu alte cuvinte, că nu putem să construim o teorie semantică a limbajului natural. Bineînțeles, un astfel de rezultat nu ar conduce la concluzia că nu putem construi o teorie a limbajului lipsită de caracter normativ – aceasta ar fi obținută pe baza unor generalizări descriptive, menite să surprindă felul în care obișnuiește să vorbească o anumită comunitate de vorbitori, la un moment dat, și ar avea același statut cu cel al unui tratat de fonetică. Nu ne-am putea servi de o astfel de teorie pentru a testa întrebările noastre filosofice, pentru a ne asigura că au sens. Ceea ce nu înseamnă, însă, că am fi lipsiți de posibilitatea de a testa întrebările noastre filosofice. Astfel de teste vor presupune punerea în discuție a intuițiilor noastre lingvistice superficiale, încercarea de a construi exemple de formulări lipsite de sens care să cuprindă expresiile ce apar în cadrul întrebărilor avute în vedere, căutarea unor analogii etc. Rezultatul testelor, oricât de concludent ar fi, nu va avea un caracter definitiv. Am putea totuși, în cazul unui rezultat pozitiv, să ne considerăm la adăpost față de posibilitatea ca problema de care urmează să ne ocupăm să se dovedească a fi lipsită de sens. Desigur, aceste prolegomene semantice vor trebui să fie reluate pentru fiecare nouă întrebare pe care dorim să ne-o punem. Dar ele nu vor fi inutile. Rezultatele pe care le-am putea obține în urma investigării unei probleme vor fi, din acest punct de vedere, mai greu de contestat.

Situația prezentată mai sus nu este, totuși, cea mai proastă situația în care am putea descoperi că ne aflăm. Am pomenit la începutul acestei lucrări faptul că filosofia târzie a lui Wittgenstein conține două provocări. Prima privea posibilitatea de a obține, cu titlu preliminar, clarificări sistematice, pe baza unei teorii semantice a limbajului natural. A doua provocare privea posibilitatea în genere a filosofiei (concepută ca activitate de punere și rezolvare de probleme). În cazul în care prima provocare ar avea succes, noi am putea, în continuare, să ne ocupăm de problemele filosofice propriu-zise, chiar dacă nu vom avea garanția deplină că legitimitatea uneia sau alteia dintre problemele ce fac obiectul interesului nostru nu ar putea fi niciodată pe bună dreptate contestată. În cazul în care cea de a doua provocare s-ar dovedi, la rândul ei, îndreptățită, ar trebui să renunțăm complet să mai concepem filosofia ca activitate de punere și rezolvare de probleme. Munca filosofului s-ar reduce la dizolvarea problemelor filosofice. Aceasta ar fi concepută ca o activitate perpetuă de îndreptare a greșelilor la care ne conduc intuițiile noastre lingvistice superficiale.

Probabil că este imposibil, pentru o persoană cu interese filosofice autentice, să accepți să te rezumi la a întreprinde o astfel de activitate. O astfel de persoană va resimți acut existența unor probleme filosofice autentice și va considera că este important să le dedice atenția și eforturile. În ciuda acestor impresii subiective, însă, rigorile unei atitudini raționale ne pot împiedica să ne ocupăm de asemenea "probleme filosofice" atâta timp cât asupra cercetărilor noastre planează pericolul ca provocările lui Wittgenstein să se dovedească îndreptățite.




NOTE

[1] Datorită limitărilor de timp, legătura dintre presupozițiile discutate aici și diferite proiecte contemporane din filosofia limbajului nu a fost decât uneori sugerată. Această lipsă poate fi totuși ușor completată de către lucrări de sinteză deja existente, cum ar fi Lycan, William G., Philosophy of Language, Routledge, Londra și New York, 2000 sau Miller, Alexander, Philosophy of language, UCL Press, Londra, 1998.